Τι συνέβη στο χάος της Black Friday - και πώς το έλυσε η αγορά

2024-12-06

Άρθρο του Amir Iraji για το Mises Institute

ΑΡΧΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

 https://mises.org/power-market/what-happened-black-friday-chaos-and-how-market-solved-it


Πριν από λίγο καιρό, η Black Friday αποτελούσε την επιτομή της καταναλωτικής φρενίτιδας. Τα πλήθη ποδοπατούσαν το ένα το άλλο στις εισόδους των καταστημάτων, τα ράφια άδειαζαν μέσα σε λίγα λεπτά και οι αγοραστές μάχονταν για τα προϊόντα με έκπτωση με μια ένταση που οι κριτικοί συχνά παρομοίαζαν με την απληστία, την απελπισία και την υποβάθμιση. Αυτές οι χαοτικές σκηνές έγιναν πρωταρχικός στόχος των επικριτών του καπιταλισμού, οι οποίοι κατηγόρησαν το σύστημα ότι υποβαθμίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια στον ανεξέλεγκτο υλισμό.

Η Naomi Klein περιέγραψε μια τέτοια συμπεριφορά ως το «λογικό καταληκτικό σημείο του καταναλωτικού καπιταλισμού», υποστηρίζοντας ότι οι εταιρείες χειραγωγούν τις ανθρώπινες επιθυμίες για να μετατρέψουν τα άτομα σε άβουλους αγοραστές. Άλλοι ισχυρίστηκαν ότι το χάος της Black Friday προήλθε από την απελπισία που προκαλεί η οικονομική ανισότητα, αναγκάζοντας οικογένειες με χαμηλό εισόδημα να παλέψουν για προσφορές που δεν θα μπορούσαν διαφορετικά να αντέξουν οικονομικά. Οι υπέρμαχοι των εργαζομένων καταδίκασαν την εκμετάλλευση των εργαζομένων κατά τη διάρκεια αυτών των εκδηλώσεων, ενώ οι περιβαλλοντολόγοι κατήγγειλαν τη σπατάλη και τη μη βιωσιμότητα που συνδέεται με τη μαζική κατανάλωση. Για πολλούς, η Black Friday έγινε σύμβολο της υποτιθέμενης απληστίας του καπιταλισμού, της ανισότητας και της περιφρόνησης της ανθρωπότητας.

Και όμως, οι χαοτικές πανδαισίες του παρελθόντος έχουν σε μεγάλο βαθμό εξαφανιστεί. Οι λιανοπωλητές διαχειρίζονται πλέον ομαλότερες πωλήσεις και οι καταναλωτές απολαμβάνουν προσφορές χωρίς το ίδιο επίπεδο φυσικής φρενίτιδας. Μήπως οι επικριτές προκάλεσαν τη ρύθμιση; Παρενέβησαν οι κυβερνήσεις για να διορθώσουν το πρόβλημα; Καθόλου. Αντιθέτως, η ίδια η αγορά αντιμετώπισε αυτές τις αναποτελεσματικότητες μέσω οργανικής, αποκεντρωμένης προσαρμογής.

Το χάος ως μετάβαση, όχι ως αποτυχία

Πρώτον, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι ο καπιταλισμός δεν ενθαρρύνει εγγενώς την υπερκατανάλωση- αντίθετα, συμπεριφορές όπως το χάος της Black Friday ευδοκίμησαν σε ένα ευρύτερο πολιτιστικό και οικονομικό περιβάλλον που συχνά δίνει προτεραιότητα στην άμεση ικανοποίηση έναντι του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού. Στην πραγματικότητα, οι Αυστριακοί υποστηρικτές του καπιταλισμού υποστήριζαν πάντα ότι η οικονομική ανάπτυξη οδηγείται από την παραγωγή και την αποταμίευση, όχι από την κατανάλωση. Ο Ludwig von Mises και άλλοι Αυστριακοί οικονομολόγοι τονίζουν ότι ο πλούτος προέρχεται από τη συσσώρευση κεφαλαίου, τις επενδύσεις και την καινοτομία, όχι από βραχυπρόθεσμες καταναλωτικές εξάρσεις.

Επιπλέον, ο καπιταλισμός δεν είναι ένα σύστημα που εξαναγκάζει τους ανθρώπους σε συγκεκριμένες συμπεριφορές- είναι ένα πλαίσιο εθελοντικής ανταλλαγής που καθοδηγείται από τις ατομικές προτιμήσεις. Η ανθρώπινη δράση είναι σκόπιμη και προσαρμοστική. Οι καταναλωτές ενεργούν με βάση τις υποκειμενικές τους αξίες και οι επιχειρηματίες ανταποκρίνονται καινοτομώντας για να ικανοποιήσουν αυτές τις αξίες. Παρόλο που οι επιχειρήσεις μπορεί φυσικά να προσπαθούσαν να ικανοποιήσουν τη ζήτηση των καταναλωτών για χαμηλές τιμές και προσφορές περιορισμένου χρόνου, γεγονότα όπως το χάος της Black Friday δεν ήταν αποτυχίες του καπιταλισμού αλλά μεταβατικές ανεπάρκειες - σημάδια μη ικανοποιημένων καταναλωτικών προτιμήσεων.

Στην πραγματικότητα, ο ίδιος ο μηχανισμός που οι επικριτές κατηγόρησαν - ο καπιταλισμός - έδωσε τη λύση. Μέσω της επιχειρηματικότητας και του ανταγωνισμού, οι επιχειρήσεις καινοτομούσαν για να καλύψουν καλύτερα τις ανάγκες των καταναλωτών, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου το χάος της Black Friday έχει γίνει κατάλοιπο του παρελθόντος.

Πώς το έλυσε η αγορά

Χωρίς κυβερνητική παρέμβαση, η αγορά έλυσε τα προβλήματα που σχετίζονται με τη Black Friday μέσω αυθόρμητης προσαρμογής και καινοτομίας. Να πώς:

  1. Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Οι ηλεκτρονικές αγορές έφεραν επανάσταση στη Black Friday. Οι επιχειρηματίες και οι έμποροι λιανικής -ανταποκρινόμενοι στην απογοήτευση από το χάος που επικρατούσε στο χώρο τους- μετατόπισαν την προσοχή τους στις ψηφιακές πλατφόρμες. Το ηλεκτρονικό εμπόριο προσέφερε ευκολία, ασφάλεια και άμεση πρόσβαση σε προσφορές, εξαλείφοντας την ανάγκη για φυσική αντιπαράθεση.

Πλατφόρμες όπως η Amazon πρωτοστάτησαν σε αυτόν τον μετασχηματισμό, δίνοντας τη δυνατότητα σε εκατομμύρια ανθρώπους να ψωνίζουν χωρίς να βγαίνουν από το σπίτι τους. Αυτή η αλλαγή δεν καθοδηγήθηκε από κανονισμούς, αλλά από τις δυνάμεις της αγοράς. Οι έμποροι λιανικής ανταγωνίστηκαν για να παρέχουν τις πιο αποτελεσματικές εμπειρίες αγορών, καταδεικνύοντας την αυθόρμητη τάξη - μια βασική αρχή της Αυστριακής οικονομίας, όπου οι αποκεντρωμένες ενέργειες δημιουργούν συντονισμένες βελτιώσεις.

2. Η επέκταση των περιόδων πωλήσεων

Οι έμποροι λιανικής παρέτειναν τις προσφορές της Black Friday για εβδομάδες ή ακόμη και μήνες, μειώνοντας τη σπανιότητα και τον επείγοντα χαρακτήρα, που είχαν τροφοδοτήσει τη χαοτική συμπεριφορά. Η κάποτε ξέφρενη, μονοήμερη εκδήλωση εξελίχθηκε σε μια πιο χαλαρή, διαδεδομένη αγοραστική περίοδο.

Η καινοτομία αυτή προέκυψε από τις ανταγωνιστικές πιέσεις, με τις επιχειρήσεις να επιδιώκουν να προσελκύουν πελάτες νωρίτερα και περισσότερο από τους ανταγωνιστές τους. Όπως σημειώνουν οι Αυστριακοί οικονομολόγοι, ο ανταγωνισμός είναι μια διαδικασία ανακάλυψης που ωθεί τις επιχειρήσεις να βελτιώσουν τις πρακτικές τους και να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους καταναλωτές.

3. Καινοτομίες στη διαχείριση εφοδιαστικής και αποθεμάτων

Το χάος λόγω έλλειψης μειώθηκε καθώς οι λιανοπωλητές βελτίωσαν τα συστήματα αποθεμάτων, εφάρμοσαν ηλεκτρονικές προπαραγγελίες και εισήγαγαν επιλογές προπαραγγελίας. Αυτά τα μέτρα μείωσαν την ανάγκη των πελατών να ανταγωνίζονται φυσικά για τα αγαθά, δημιουργώντας μια πιο ομαλή εμπειρία αγορών.

Καμία από αυτές τις αλλαγές δεν επιβλήθηκε από τις αρχές. Προέκυψαν επειδή οι επιχειρήσεις είχαν ισχυρά κίνητρα για να βελτιώσουν την ικανοποίηση των πελατών και να αποφύγουν τη φθορά της φήμης τους λόγω χαοτικών γεγονότων.

4. Προσαρμογές με επίκεντρο τον εργαζόμενο και τον πελάτη

Σε απάντηση στις αντιδράσεις του κοινού για τις ανασφαλείς συνθήκες εργασίας και τα υπερπλήρη καταστήματα, πολλοί λιανοπωλητές προσάρμοσαν το ωράριο των καταστημάτων, κλιμάκωσαν τις προσφορές και έδωσαν έμφαση στην ευημερία των εργαζομένων. Ενώ ορισμένες αλλαγές αντανακλούσαν νομικές υποχρεώσεις ή κοινωνική πίεση, ήταν κυρίως απαντήσεις της αγοράς στη δυσαρέσκεια των καταναλωτών και των εργαζομένων.

Το ευρύτερο μάθημα της Black Friday

Οι επικριτές που κάποτε έβλεπαν τη Black Friday ως απόδειξη των αποτυχιών του καπιταλισμού πρέπει τώρα να αντιμετωπίσουν μια πιο ήρεμη πραγματικότητα: η αγορά έλυσε αυτά τα ζητήματα χωρίς την παρέμβασή τους. Οι κυβερνητικές εντολές πιθανότατα θα δημιουργούσαν άκαμπτες, μονοσήμαντες λύσεις που θα κατέπνιγαν την καινοτομία και θα αγνοούσαν τις διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών. Αντίθετα, η αποκεντρωμένη διαδικασία της αγοράς επέτρεψε στις επιχειρήσεις να πειραματιστούν και να προσαρμόσουν τις λύσεις στους πελάτες τους.

Η μεταμόρφωση της Black Friday προσφέρει ένα ισχυρό μάθημα για τις δυνάμεις του καπιταλισμού. Μακριά από το να είναι ένα σύστημα εκμετάλλευσης, είναι ένα δυναμικό, αυτοδιορθούμενο πλαίσιο που προσαρμόζεται στις ανθρώπινες ανάγκες μέσω της εθελοντικής ανταλλαγής και του ανταγωνισμού. Τα Αυστριακά οικονομικά μας υπενθυμίζουν ότι αυτές οι διαδικασίες είναι πολύ πιο αποτελεσματικές από οποιαδήποτε κεντρικά σχεδιασμένη εναλλακτική λύση.

Μακριά από το να ενοχοποιεί τον καπιταλισμό, η εξέλιξη της Black Friday αποτελεί απόδειξη της ανθεκτικότητάς του - μια διαδικασία που μετατρέπει το χάος σε τάξη, την αναποτελεσματικότητα σε καινοτομία και την κριτική σε απόδειξη της ικανότητας του καπιταλισμού να προσαρμόζεται και να ευδοκιμεί.


Ο Amir Iraji είναι μελετητής των Αυστριακών οικονομικών με δημοσιογραφικό, συγγραφικό και εκδοτικό υπόβαθρο από το Ιράν. Αφού μετακόμισε στην Ισπανία, υπό την καθοδήγηση του Jesus Huerta de Soto, εμβάθυνε στα Αυστριακά οικονομικά, μεταφράζοντας αργότερα βασικά έργα των Mises και Rothbard στα περσικά. Ειδικότερα, συνεργάστηκε στη μετάφραση των βιβλίων « The Ethics of Liberty» και «For a New Liberty». Η μοναδική προοπτική του, που διαμορφώθηκε από τις εμπειρίες του στο Ιράν, αντανακλά τις προσπάθειές του να εμπλουτίσει τις συζητήσεις για τον Λιμπερταριανισμό και να προωθήσει τη διαπολιτισμική κατανόηση.

Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε