ΈΝΑ ΛΙΜΠΕΡΤΑΡΙΑΝΟ ΟΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Πολιτικές που αγκαλιάζουν την ελευθερία, την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, αποδεχόμενες τον κίνδυνο, μπορούν να προσφέρουν στην ανθρωπότητα την τεχνολογία που θα μας κάνει όλους πιο ελεύθερους, υγιείς και ασφαλείς.

Άρθρο του MATTHEW FEENEY για το libertarianism.org
Δημοσιεύτηκε στις 31 Μαρτίου 2020
Αν δεν ξυπνάτε νωρίς, ξυπνήσατε σήμερα λίγο μετά το χτύπημα του ξυπνητηριού του τηλεφώνου σας. Γυρίσατε, αποσυνδέσατε το τηλέφωνο από τον φορτιστή του, χρησιμοποιήσατε το πρόσωπό σας ή το δακτυλικό σας αποτύπωμα για να το ξεκλειδώσετε και ξεκινήσατε την πρωινή σας ψηφιακή ρουτίνα. Ελέγξατε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα μηνύματά σας, τις ειδοποιήσεις στο Facebook και το Instagram και την κατάσταση της πρόσφατης παραγγελίας σας στο Amazon. Κοιτάξατε την πρόγνωση του καιρού και ξεφυλλίσατε τους τίτλους των εφημερίδων.
Στη συνέχεια σηκώθηκες από το κρεβάτι, έκανες ένα ντους, βούρτσισες τα δόντια σου, έφτιαξες πρωινό και ντύθηκες. Ίσως ακούσατε ένα podcast ή τις ειδήσεις. Στο μετρό, περάσατε την κάρτα σας για να περάσετε από το περιστύλιο ή χρησιμοποιήσατε μια χρεωστική κάρτα για να αγοράσετε εισιτήριο. Ίσως πήρατε ένα Uber. Μπήκατε στο γραφείο σας, ενεργοποιήσατε τον υπολογιστή σας και αρχίσατε να σερφάρετε στο διαδίκτυο.
Ακόμα κι αν αυτό δεν περιγράφει το δικό σας πρωινό, αναμφίβολα έχετε φίλους, μέλη της οικογένειας και συναδέλφους των οποίων τα πρωινά είναι παρόμοια. Πρόκειται για μια ρουτίνα δραστηριοτήτων που θα ήταν οικεία στους προγόνους μας: διάβασμα, μετακίνηση, επικοινωνία και κοινωνικοποίηση. Πριν από έναν αιώνα, θα ξεκινούσαν τις εργάσιμες ημέρες τους διαβάζοντας εφημερίδες- παίρνοντας το τραμ, το τρένο ή το λεωφορείο για τη δουλειά- και κουτσομπολεύοντας με την οικογένεια και τους συναδέλφους τους. Πολλοί από τους πιο μακρινούς μας προγόνους μπορεί να μην μπορούσαν να διαβάσουν, αλλά αναμφίβολα ασχολούνταν με άφθονη κοινωνικοποίηση στο χώρο εργασίας και στην οικογένεια. Έτρωγαν επίσης πρωινό και ανησυχούσαν για τον καιρό.
Αν και η σύγχρονη πρωινή μας ρουτίνα είναι παρόμοια με εκείνη των προγόνων μας, είναι επίσης μια ρουτίνα που οι πρόγονοί μας δεν θα αναγνώριζαν, καθοδηγούμενη σε μεγάλο βαθμό από συσκευές που χωράνε άνετα στα χέρια μας και μας παρέχουν πρόσβαση σε δισεκατομμύρια ανθρώπους, καθώς και σε αμέτρητες εφαρμογές και υπηρεσίες. Η συνδεσιμότητα και η πρόσβαση σε πληροφορίες είναι ένα πανταχού παρόν χαρακτηριστικό της σύγχρονης ζωής και άμεσο αποτέλεσμα των τεχνολογικών καινοτομιών.
Τέτοιες καινοτομίες έχουν φέρει επανάσταση πολύ περισσότερο από τα πρωινά μας. Η ιατρική, ο πόλεμος, η εργοστασιακή παραγωγή, τα αεροπορικά ταξίδια, οι κατασκευές και η γεωργία έχουν υποστεί δραματικές αλλαγές τα τελευταία 100 χρόνια χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας. Στο ιστορικό ισοδύναμο ενός ανοιγοκλείσιμου ματιού, έχουμε περάσει από έναν κόσμο όπου η πρόσβαση σε ηλεκτρικό ρεύμα, σόμπες, αυτοκίνητα, τηλέφωνα και ψυγεία ήταν αποκλειστικά για μια πλούσια μειονότητα σε έναν κόσμο όπου σχεδόν όλοι στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν πλέον πρόσβαση σε αυτά τα αγαθά.
Σήμερα, πάνω από το 90% των Αμερικανικών νοικοκυριών διαθέτουν σόμπα, αυτοκίνητο, ψυγείο, κλιματισμό, φούρνο μικροκυμάτων και κινητό τηλέφωνο. 1 Αυτή η τεχνολογική επανάσταση δεν προορίζεται μόνο για τους πλούσιους του πλανήτη. Οι κάτοικοι χωρών όπου η φτώχεια ήταν ο κανόνας πριν από εκατό χρόνια όχι μόνο γνώρισαν τεράστια αύξηση του πλούτου τους τον τελευταίο αιώνα, αλλά αύξησαν επίσης την πρόσβασή τους στο διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα, τα αυτοκίνητα, τα ψυγεία και άλλα κοινά οικιακά αγαθά.
Είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς έναν τομέα της ανθρώπινης προσπάθειας που να μην έχει αλλάξει ανεπανόρθωτα προς το καλύτερο χάρη στην τεχνολογική αλλαγή του περασμένου αιώνα. Τίποτα παρόμοιο δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ στο παρελθόν.
Και θα έρθουν κι άλλα. Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, η ιδιωτική διαστημική πτήση, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), η επεξεργασία γονιδίων, η τρισδιάστατη εκτύπωση, η υπερηχητική πτήση, το διαδίκτυο των πραγμάτων, τα κρυπτονομίσματα και η νανοτεχνολογία είναι έτοιμα να βοηθήσουν να γίνει ο κόσμος ένα ασφαλέστερο, υγιέστερο και πιο ευημερούν μέρος για να ζει κανείς.
Δυστυχώς, οι κυβερνήσεις έχουν υψώσει εμπόδια σε πολλές από αυτές τις καινοτομίες, παρεμποδίζοντας την πρόοδο και περιορίζοντας την πρόσβαση σε νέα προϊόντα. Τα εμπόδια αυτά υποκινούνται από διαφορετικές παρορμήσεις και ανησυχίες. Οι κατεστημένοι φορείς της αγοράς που επιδιώκουν να αποφύγουν τον ανταγωνισμό με την άσκηση πίεσης και τον συντεχνιασμό αξίζουν σίγουρα ένα μέρος της ευθύνης, αλλά είναι κυρίως υπεύθυνη η στάση απέναντι στη διακυβέρνηση και όχι στις επιχειρήσεις.
Πολύ συχνά, οι ρυθμιστικές αρχές έχουν υιοθετήσει την "αρχή της προφύλαξης", δηλαδή την ιδέα ότι η κυκλοφορία νέων προϊόντων πρέπει να επιβραδύνεται ή να απαγορεύεται εντελώς όταν οι επιπτώσεις τους στην υγεία ή την ασφάλεια είναι αβέβαιες. Η στάση αυτή κρατά τις τεχνολογίες που αλλάζουν τη ζωή παγιδευμένες στο μυαλό των επιχειρηματιών και των τεχνολόγων ή σε γκαράζ, υπόστεγα και εργαστήρια. Επιπλέον, οι κυβερνητικές πολιτικές που φαινομενικά δεν σχετίζονται με την τεχνολογία μπορούν ωστόσο να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην τεχνολογική πολιτική. Οι νόμοι και οι κανονισμοί που διέπουν τη μετανάστευση και την κυβερνητική διαφάνεια είναι μόνο μερικά παραδείγματα. Άλλωστε, οι ειδικοί της τεχνολογίας, οι μηχανικοί και οι επιχειρηματίες θα έχουν τις καλύτερες πιθανότητες να δημιουργήσουν νέες τεχνολογίες αν μπορούν να προσλάβουν τα καλύτερα εκπαιδευμένα ταλέντα, ενώ παράλληλα θα εργάζονται με τα πιο ακριβή δεδομένα.
Μια Λιμπερταριανή προσέγγιση των αναδυόμενων τεχνολογιών υιοθετεί το τεκμήριο της ελευθερίας. Αναγνωρίζει ότι οι αναδυόμενες τεχνολογίες συνδέονται με αβεβαιότητες, κινδύνους και κόστος, αλλά θεωρεί επίσης ότι τα οφέλη της καινοτομίας, της δημιουργικής καταστροφής και της ανακάλυψης υπερτερούν κατά πολύ του κόστους. Μια τέτοια προσέγγιση θα αποτελούσε δραματική μετατόπιση από το σημερινό ρυθμιστικό περιβάλλον, στο οποίο οι τεχνολόγοι βρίσκονται πολύ συχνά στη θέση να ζητούν άδεια και όχι συγχώρεση.
ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ
Η αντιμετώπιση της "τεχνολογικής πολιτικής" μπορεί να είναι δύσκολη υπόθεση. Η τεχνολογική πολιτική επηρεάζει σχεδόν κάθε μέρος της ζωής μας και δεν είναι τόσο στενά καθορισμένη όσο η εξωτερική πολιτική, η πολιτική στέγασης ή η εκπαιδευτική πολιτική. Υπό αυτή την έννοια, η "τεχνολογική πολιτική" είναι ένας όρος που είναι τόσο διφορούμενος όσο και η "οικονομική πολιτική". Όπως και η οικονομία, οι τεχνολογίες δεν διέπονται ούτε ρυθμίζονται από μία υπηρεσία ή ένα τμήμα. Αντίθετα, μια πληθώρα υπηρεσιών και οργανισμών που αποτελούν αλφαβητική σούπα διέπουν τις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Η FAA (Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας), η FDA (Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων), η NHTSA (Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας) και πολλοί άλλοι έχουν εμπλακεί σε ρυθμιστικές μάχες που σχετίζονται με νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες. Άλλες κυβερνητικές υπηρεσίες και τμήματα μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, ακόμη και αν δεν ρυθμίζουν άμεσα τις τεχνολογίες. Τα υπουργεία Άμυνας και Δικαιοσύνης είναι ίσως τα πιο προφανή παραδείγματα.
Παρόλο που οι εν λόγω ρυθμιστικοί οργανισμοί έχουν διαφορετικές εντολές, κουλτούρες, προσωπικό και ιστορία, μπορούμε να πούμε ότι ο καθένας από αυτούς υιοθετεί μια εκδοχή της αρχής της προφύλαξης, σύμφωνα με την οποία εάν οι επιπτώσεις ενός προϊόντος είναι άγνωστες ή αμφισβητούνται, τότε το προϊόν δεν πρέπει να κυκλοφορήσει στην αγορά. Σε έναν Λιμπερταριανό κόσμο, κανένας από αυτούς τους ρυθμιστικούς οργανισμούς δεν θα υπήρχε. Το γεγονός ότι οι ρυθμιστικές αρχές υιοθετούν την αρχή της προφύλαξης δεν είναι καινούργιο ή εκπληκτικό, αλλά αυτό δεν το κάνει λιγότερο λυπηρό.
Πιο πρόσφατα, είδαμε την FAA να απαγορεύει την κυκλοφορία εμπορικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών, γεγονός που ώθησε την Amazon να δοκιμάσει τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη παράδοσης στο εξωτερικό. 2 Η FAA έχει επίσης καθηλώσει την εταιρεία διαμοιρασμού πτήσεων FlyteNow. 3 Τον Νοέμβριο του 2013, η FDA έστειλε στην εταιρεία 23andMe που δραστηριοποιείται στον τομέα του προσωπικού γονιδιώματος επιστολή περιορισμού, διατάσσοντάς την να σταματήσει να πωλεί το τεστ διαλογής γονότυπων, το οποίο μπορεί να ενημερώσει τους πελάτες σχετικά με την κληρονομική πιθανότητα εμφάνισης ορισμένων ασθενειών και παθήσεων. 4 Σύμφωνα με την επιστολή του FDA, η 23andMe είχε παραβιάσει τον ομοσπονδιακό νόμο περί τροφίμων, φαρμάκων και καλλυντικών. Ο FDA ισχυρίστηκε ότι το κιτ γονιδιώματος της 23andMe χαρακτηριζόταν ως ιατρική "συσκευή" και, ως εκ τούτου, υπόκειτο σε έγκριση και εκκαθάριση εμπορίας, την οποία η 23andMe δεν διέθετε.
Δυστυχώς, για τους καινοτόμους που εργάζονται στην εναέρια τεχνολογία και τις ιατρικές συσκευές, τα προϊόντα τους, όπως το θέτει ο ανώτερος ερευνητής του Κέντρου Mercatus, Adam Thierer, "γεννιούνται αιχμάλωτοι" αντί να "γεννιούνται ελεύθεροι". 5
Όταν η Uber και η Airbnb εμφανίστηκαν στη σκηνή, δεν υπήρχε " Sharing Economy Agency " ή " Gig Economy Commission ". Λίγο μετά τη δημοσίευση της λευκής βίβλου για το Bitcoin, 6 υπολογιστές εξόρυζαν Bitcoins χωρίς την έγκριση μιας "Επιτροπής Εποπτείας Κρυπτονομισμάτων". Τόσο η Uber όσο και το Bitcoin "γεννήθηκαν ελεύθερα".
Δεν ισχύει το ίδιο για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Η FAA υπάρχει από τα τέλη της δεκαετίας του 1950. Είναι ένα καθιερωμένο στοιχείο του ρυθμιστικού τοπίου της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Οι ιπτάμενες μηχανές -είτε αεροπλάνα, ελικόπτερα ή μοντέλα αεροπλάνων- υπόκεινται όλες στους κανόνες και τους κανονισμούς της FAA. Οι αναδυόμενες εναέριες τεχνολογίες "γεννιούνται αιχμάλωτες" σε ένα ρυθμιστικό συγκρότημα γεμάτο φράχτες, φρουρούς και παρατηρητήρια. Η FAA είναι πρόθυμη να καθηλώσει τις νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες, με τις Εθνικές Ακαδημίες Επιστημών να χαρακτηρίζουν την κουλτούρα της FAA ως μια κουλτούρα "με σχεδόν μηδενική ανοχή στον κίνδυνο". 7 Αυτή η προοπτική αποτελεί ιδιαίτερη ντροπή, δεδομένης της ιστορίας των Ηνωμένων Πολιτειών στην αεροπορική καινοτομία, μεγάλο μέρος της οποίας προήλθε εις βάρος του κινδύνου και της αβεβαιότητας.
Η ιστορία της ανθρώπινης πτήσης είναι γεμάτη από σπασμένα οστά και θανατηφόρα ατυχήματα. Το προσδόκιμο ζωής για τους πρώτους πιλότους ταχυδρομείου των ΗΠΑ ήταν 900 ώρες πτήσης. 8 Το 1919, ένας πιλότος ταχυδρομείου πέθαινε για κάθε 115.325 μίλια πτήσης. 9 Σήμερα, οι πτήσεις δεν είναι σχεδόν τόσο επικίνδυνες. Σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας, οι εργαζόμενοι στις αερομεταφορές είχαν ποσοστό θανάσιμων τραυματισμών 3,8 ανά 100.000 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης το 2017. 10 Το ποσοστό αυτό είναι περισσότερο από πέντε φορές χαμηλότερο από ό,τι στα επαγγέλματα της γεωργίας, της αλιείας και της δασοκομίας. 11
Μια Λιμπερταριανή προσέγγιση της τεχνολογίας δύσκολα ενθαρρύνει τους θανάτους όσων χειρίζονται νέες μηχανές. Αποδέχεται όμως την πραγματικότητα ότι οι νέες τεχνολογίες μπορεί να είναι κάποτε επικίνδυνες.
Όταν τα αυτοκίνητα βγήκαν για πρώτη φορά από τις γραμμές συναρμολόγησης, ήταν πολύ πιο επικίνδυνα από ό,τι σήμερα. Οι ζώνες ασφαλείας και οι αερόσακοι δεν είχαν επιβληθεί παρά μόνο σχετικά πρόσφατα και αναμφίβολα θα είχαν σώσει μερικές ζωές αν είχαν εγκατασταθεί στα αυτοκίνητα νωρίτερα. Αλλά κανείς δεν πρόκειται να προτείνει σοβαρά ότι μια κυβερνητική υπηρεσία θα έπρεπε να είχε αναστείλει την ανάπτυξη του αυτοκινήτου μέχρι οι κατασκευαστές να μπορέσουν να επιτύχουν το επίπεδο ασφάλειας που απολαμβάνουμε σήμερα. Πράγματι, μόνο με δοκιμές και λάθη οι κατασκευαστές μαθαίνουν ποια χαρακτηριστικά ασφαλείας θα έπρεπε να απαιτούνται.
Τα αεροπλάνα και τα αυτοκίνητα ρυθμίζονται σε μεγάλο βαθμό. Κάποτε γεννήθηκαν ελεύθερα, αλλά σήμερα γεννιούνται αποφασιστικά αιχμάλωτα. Σε έναν Λιμπερταριανό κόσμο καινοτομίας χωρίς άδεια, οι επιχειρηματίες και οι εφευρέτες θα ήταν ελεύθεροι να καινοτομούν και να δημιουργούν χωρίς να χρειάζεται να ζητούν έγκριση από το κράτος. Μια τέτοια προσέγγιση δεν είναι χωρίς κόστος, αλλά μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι τα οφέλη θα υπερκαλύψουν κατά πολύ αυτό το κόστος.
Όταν ζυγίζουμε το κόστος και τα οφέλη, θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στην ανθρώπινη τάση να κολλάμε στους αρνητικούς τίτλους και να θεωρούμε δεδομένες τις θετικές εξελίξεις. Σε έναν Λιμπερταριανό κόσμο, θα πρέπει να περιμένουμε ότι οι κακές ειδήσεις θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Αυτό δεν θα αποτελούσε έκπληξη- η απαισιοδοξία αποτελεί κρίσιμο μέρος του ανθρώπινου λογισμικού. Και, φυσικά, οι κακές ειδήσεις (δυστυχήματα, θάνατοι κ.λπ.) λαμβάνουν χώρα σε σύντομες περιόδους, ενώ οι καλές ειδήσεις (π.χ. μείωση των ποσοστών φτώχειας και εγκληματικότητας) τείνουν να λαμβάνουν χώρα σε δεκαετίες.
Οι εφημερίδες σε όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να κυκλοφορούν με τον τίτλο "Ο αριθμός των ανθρώπων σε ακραία φτώχεια μειώθηκε κατά 137.000 από χθες" κάθε μέρα τα τελευταία 25 χρόνια. 12 Παρά την πληθώρα των στοιχείων που δείχνουν πώς ο κόσμος έχει γίνει ασφαλέστερος, υγιέστερος και πλουσιότερος, η καταστροφολογική απαισιοδοξία κυριαρχεί στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, καθώς και σε αμέτρητες συζητήσεις στο τραπέζι του δείπνου σε όλη τη χώρα. Εν αναμονή, αξίζει να εξετάσουμε τους κινδύνους και τις ευκαιρίες που συνδέονται με τις αναδυόμενες τεχνολογίες.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
Η κυβέρνηση αναπτύσσει διαρκώς νέες τεχνολογίες με σκοπό την περαιτέρω επέμβαση στην ιδιωτική μας ζωή και τη βελτίωση των όπλων της. Οι τεχνολογικές καινοτομίες μπορούν να βελτιώσουν τη ζωή μας, αλλά θα πρέπει να προφυλαχθούμε από τη χρήση της τεχνολογίας από την κυβέρνηση που έχει ως αποτέλεσμα την εξάλειψη της ιδιωτικής ζωής και την ανάπτυξη ρομπότ ικανών να αναγνωρίζουν και να σκοτώνουν στόχους.
Η κυβέρνηση έχει μεγάλη εμβέλεια, αλλά ευτυχώς δεν μπορεί να θέσει εκτός νόμου τα μαθηματικά. Κατά συνέπεια, η κρυπτογραφημένη από άκρο σε άκρο επικοινωνία παραμένει διαθέσιμη στο κοινό, αν και οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να λάβουν άστοχα μέτρα για να κλείσουν τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται τους εαυτούς τους ως φιλικές προς την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Ο πολλαπλασιασμός των σωματικών καμερών, των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και της τεχνητής νοημοσύνης των υπηρεσιών επιβολής του νόμου είναι μια τάση που δεν πρέπει να μείνει ανεξέλεγκτη. Η τεχνολογική καινοτομία θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν κόσμο στον οποίο αερόστατα μεγέθους ποδοσφαίρου θα επιτηρούν ολόκληρες πόλεις και κάμερες εξοπλισμένες με λογισμικό αναγνώρισης προσώπου θα αποτελούν συνηθισμένο θέαμα.
Σε έναν τέτοιο κόσμο, θα υπήρχε λιγότερη ελευθερία. Ευτυχώς, η κυβέρνηση μπορεί να επιβάλει περιορισμούς στη χρήση τέτοιας τεχνολογίας από την επιβολή του νόμου, οι οποίοι δεν είναι απαραίτητο να καταπνίξουν την ιδιωτική καινοτομία. Τουλάχιστον, οι αξιωματούχοι σε ομοσπονδιακό, πολιτειακό και τοπικό επίπεδο θα πρέπει να υποχρεούνται να αποκαλύπτουν τα σχέδια για τη χρήση τεχνολογιών παρακολούθησης πριν από την ανάπτυξη τέτοιων εργαλείων.
Η ευρεία χρήση των τεχνολογιών παρακολούθησης δεν είναι η μόνη αιτία για την απαισιοδοξία που σχετίζεται με την τεχνολογία. Είναι εύκολο να μπει κανείς στον πειρασμό της απελπισίας όταν αναλογιστεί την αντιληπτή έλλειψη τεχνολογικών εξελίξεων στα χρόνια που πέρασαν από τότε που ο άνθρωπος περπάτησε για πρώτη φορά στο φεγγάρι. Όπως το έθεσε ο επενδυτής και επιχειρηματίας της Silicon Valley Peter Thiel, θέλαμε ιπτάμενα αυτοκίνητα και πήραμε 140 χαρακτήρες. 13
Όποιος είδε την κλασική ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ "2001: Οδύσσεια του Διαστήματος" όταν κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1968, θα μπορούσε ίσως να πιστέψει ότι μέχρι το 2001 θα είχαμε κανονικά διαστημικά ταξίδια και επανδρωμένες αποστολές στον Δία με την καθοδήγηση της τεχνητής νοημοσύνης. Εξάλλου, στις 25 Μαΐου 1961, ο πρόεδρος Κένεντι δήλωσε: "Πιστεύω ότι αυτό το έθνος πρέπει να δεσμευτεί για την επίτευξη του στόχου, πριν τελειώσει αυτή η δεκαετία, να προσεδαφιστεί ένας άνθρωπος στο φεγγάρι και να επιστρέψει με ασφάλεια στη Γη". 14 Μέχρι τον Απρίλιο του 1968, το Apollo 1 είχε ολοκληρώσει την αποστολή του και στις 21 Ιουλίου 1969 -μόλις λίγο περισσότερο από ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος- ο Νιλ Άρμστρονγκ και ο Μπαζ Όλντριν περπάτησαν στο φεγγάρι.
Όμως έχουμε διανύσει πολύ δρόμο από τον πρώτο περίπατο στο φεγγάρι. Οι φορητοί υπολογιστές μας είναι πολύ πιο ισχυροί από το σύνολο της μονάδας διακυβέρνησης του Apollo 11. Τέτοιες συσκευές δεν προορίζονται μόνο για τους πλούσιους και τους διάσημους. 81% των Αμερικανών ενηλίκων διαθέτουν smartphone. 15 Η εμφάνιση και ο πολλαπλασιασμός των smartphones έχουν φέρει επανάσταση στην κοινωνική μας ζωή προς το καλύτερο και έχουν καταστήσει δυνατές καινοτόμες εταιρείες όπως η Uber. Το διαδίκτυο -το οποίο επιτρέπει σε δισεκατομμύρια συσκευές σε όλο τον κόσμο να συνδέονται μεταξύ τους- έχει προκαλέσει έναν βαθμό αλλαγής στην οικονομία, την πολιτική και τον πολιτισμό μας που δεν έχει προηγούμενο από την εφεύρεση του κινητού τυπογραφείου τον 15ο αιώνα.
Απέχουμε πολύ από την ίδρυση αποικιών στον Άρη, ωστόσο δεν πρέπει να είμαστε πολύ υποτιμητικοί με τους "140 χαρακτήρες". Το Twitter και άλλοι γίγαντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να δέχονται διακομματική κριτική αυτές τις μέρες, αλλά είναι αναμφισβήτητο ότι στο διαδίκτυο οι εταιρείες αυτές μας έχουν προσφέρει νέους, φθηνούς και πολύτιμους τρόπους να συνδεόμαστε μεταξύ μας.
Η ανάβαση στον Όλυμπο και το περπάτημα σε έναν εξορυγμένο αστεροειδή μπορεί να είναι επιτεύγματα για τους αγέννητους ακόμη, αλλά το εγγύς μέλλον επιφυλάσσει μερικές συναρπαστικές δυνατότητες.
Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό ενδέχεται να γίνουν τακτικός εξοπλισμός τις επόμενες δεκαετίες. Τα fitness wearables, όπως αυτά της Fitbit, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Τόσο τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό όσο και τα wearables αποτελούν μέρη του αυξανόμενου "διαδικτύου των πραγμάτων", το οποίο περιλαμβάνει επίσης συσκευές όπως το Amazon Echo, "έξυπνα" ψυγεία και θερμοστάτες, καθώς και συσκευές παρακολούθησης ενέργειας.
Το διαδίκτυο των πραγμάτων υπόσχεται να κάνει τη ζωή μας πιο άνετη και πιο ασφαλή. Δεν θα ήταν υπέροχο να έχετε όλες τις συσκευές στο σπίτι σας να επικοινωνούν μεταξύ τους; Το πρωί, οι φορητές συσκευές και το τηλέφωνό σας θα επικοινωνούσαν πολύτιμες πληροφορίες στο ψυγείο και το αυτοκίνητό σας, όπως το πόσο καλά κοιμηθήκατε και το πρόγραμμά σας.
Το απόγευμα, καθώς ταξιδεύετε στο σπίτι σας με το αυτοκίνητο χωρίς οδηγό, το φορητό σας θα επικοινωνεί ήδη με το σπίτι σας. Ίσως η φορητή συσκευή σας μπορεί να αντιληφθεί ότι είχατε μια δύσκολη μέρα στο γραφείο και ίσως να αισθάνεστε πιο πρόθυμοι να πιείτε ένα ποτήρι κρασί από μια κόκα-κόλα διαίτης. Ίσως το σύστημα ψυχαγωγίας του σπιτιού σας να παίζει χαλαρωτική μουσική καθώς περνάτε την πόρτα. Χωρίς να το γνωρίζετε, η προπόνηση ποδοσφαίρου της κόρης σας τελείωσε νωρίτερα (ο προπονητής έπρεπε να αντιμετωπίσει ένα απροσδόκητο οικογενειακό επείγον περιστατικό). Κατά συνέπεια, το αυτοκίνητό σας οδηγεί λίγο πιο γρήγορα από το συνηθισμένο, ώστε μόλις σας αφήσει στο σπίτι να μπορέσει να φτάσει γρήγορα στο γήπεδο για να την παραλάβει.
Ένας κόσμος γεμάτος αυτοκίνητα χωρίς οδηγό και διασυνδεδεμένες συσκευές μπορεί να είναι βολικός, αλλά απέχει πολύ από το να είναι τέλειος. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να πεθαίνουν πολύ νέοι από ασθένειες και να υποφέρουν από οδυνηρούς θανάτους, ατυχήματα και αναπηρίες. Ευτυχώς, οι νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες συμβάλλουν στις συνεχείς μάχες κατά του καρκίνου, του διαβήτη και άλλων θανατηφόρων και χρόνιων παθήσεων.
Ερευνητές του Εθνικού Κέντρου Νανοεπιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας και του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Αριζόνα κατασκεύασαν ρομπότ στο μέγεθος ακάρεων της σκόνης, τα οποία, όταν εγχέονται στην κυκλοφορία του αίματος ποντικιών, μπορούν να συρρικνώσουν το μέγεθος όγκων. 16 Μια εταιρεία με έδρα το Σαν Ντιέγκο αναπτύσσει την τεχνολογία βιοεκτύπωσης, η οποία μια μέρα μπορεί να οδηγήσει στο να μπορούμε να δημιουργήσουμε όργανα αντικατάστασης από μια χούφτα κύτταρα δότη. 17 Αυτή η τεχνολογία είναι ιδιαίτερα συναρπαστική, δεδομένου ότι περίπου 20 άνθρωποι πεθαίνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες κάθε μέρα ενώ περιμένουν μεταμόσχευση. 18
Όταν συμβαίνουν απροσδόκητα ατυχήματα, θα ήταν υπέροχο να έχετε χιλιάδες νανορομπότ στην κυκλοφορία του αίματός σας που θα επικοινωνούν σημαντικές λεπτομέρειες στους επαγγελματίες υγείας. 19 Αυτά τα νανορομπότ θα μπορούσαν επίσης να στέλνουν πληροφορίες σε ιατρικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα οποία θα σας παρέδιδαν προμήθειες που θα ανταποκρίνονταν στις ανάγκες σας, ενώ θα έστελναν βίντεο στους τραυματιοφορείς καθ' οδόν.
Η πρόβλεψη του μέλλοντος είναι, φυσικά, επικίνδυνη. Ορισμένες προβλέψεις θα πραγματοποιηθούν τελικά- άλλες θα θεωρηθούν παράλογες. Ακόμη και οι συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας, οι οποίοι εξετάζουν συνεχώς πιθανές τεχνολογίες, έχουν σημαντικά τυφλά σημεία. Στο Blade Runner, την κλασική δυστοπική ταινία επιστημονικής φαντασίας του 1982 που βασίζεται σε μυθιστόρημα του Philip K. Dick, μηχανές τόσο έξυπνες όσο και οι άνθρωποι κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Και όμως οι άνθρωποι εξακολουθούν να διαβάζουν εφημερίδες. Στην ταινία 2001: Μια Οδύσσεια του Διαστήματος, ο Δρ Χέιγουντ Φλόιντ μπορεί να πετάξει σε έναν διαστημικό σταθμό με ένα διαστημόπλοιο της Pan Am στο πλαίσιο του ταξιδιού του προς μια βάση στο φεγγάρι, αλλά πρέπει να μπει σε έναν τηλεφωνικό θάλαμο για να συνομιλήσει μέσω βίντεο με την κόρη του. Ο δημιουργός του "Πέμπτου στοιχείου" Luc Besson μπορούσε να οραματιστεί την άνοδο των ιπτάμενων οχημάτων για την ταινία του 1997, αλλά δεν μπορούσε να φανταστεί έναν κόσμο όπου τα ταξί έχουν πάρει τον δρόμο των αλόγων και των αμαξών. Όσοι από εμάς περνάμε το χρόνο μας αναλογιζόμενοι πώς θα μπορούσαν να μοιάζουν οι μελλοντικές τεχνολογίες θα πρέπει να υιοθετήσουμε την ταπεινότητα και να γνωρίζουμε ότι μπορεί να κάνουμε λάθος.
Αλλά οι κυβερνητικές ρυθμιστικές αρχές και οι νομοθέτες θα πρέπει επίσης να υιοθετήσουν την ταπεινότητα. Δεν μπορεί να προσδιοριστεί εκ των προτέρων κάθε συνέπεια κάθε νέας τεχνολογίας. Οι αρνητικές ακούσιες συνέπειες είναι, φυσικά, πιθανές, αλλά δεν πρέπει να θυσιάσουμε την καινοτομία στο βωμό της ασφάλειας.
Η ρυθμιστική μεταρρύθμιση είναι αναγκαία αλλά όχι επαρκής προϋπόθεση για την Λιμπερταριανή τεχνολογική πολιτική. Αν οι νομοθέτες άλλαζαν δραματικά το σημερινό ρυθμιστικό περιβάλλον που διέπει την τεχνολογία, αυτό θα αποτελούσε τεράστια βελτίωση. Αλλά απαιτούνται περισσότερες αλλαγές.
Σε έναν Λιμπερταριανό κόσμο, οι επιχειρήσεις μπορούν να προσλαμβάνουν όποιον θέλουν για να εργαστεί στα έργα τους. Το τεχνολογικό ταλέντο, όπως όλα τα ταλέντα, εμφανίζεται σε όλο τον κόσμο. Ευτυχώς για τις τεχνολογικές επιχειρήσεις στην Libertopia, οι επιχειρήσεις δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τους περιορισμούς στη μετανάστευση. Μπορούν να προσλαμβάνουν όποιον θέλουν. Η Libertopia είναι επίσης ένας πολύ πιο ανοιχτός και διαφανής κόσμος από τον σημερινό μας. Η μεγαλύτερη πρόσβαση σε κυβερνητικά δεδομένα θα επέτρεπε στους καινοτόμους να φτιάχνουν καλύτερα προϊόντα. Μόλις η National Oceanic and Atmospheric Administration (Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας) των ΗΠΑ έκανε διαθέσιμα στο κοινό δορυφορικά δεδομένα καιρού, ο ιδιωτικός τομέας θα μπορούσε να δημιουργήσει μια βιομηχανία πρόγνωσης καιρού αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. 20
Αν θέλουμε να ζήσουμε σε έναν κόσμο αποτελεσματικών και καινοτόμων τεχνολογιών, οι μηχανικοί θα χρειαστούν πρόσβαση σε δεδομένα υψηλής ποιότητας και σε ταλαντούχο εργατικό δυναμικό. Η κυβέρνηση μπορεί να συμβάλει καθιστώντας περισσότερα δεδομένα προσβάσιμα και καταργώντας πρακτικά όλους τους περιορισμούς στη μετανάστευση. 21
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Στην Libertopia, οι εφευρέτες μπορούν να ακολουθήσουν τα ενδιαφέροντά τους και οι ιδιωτικές εταιρείες είναι ελεύθερες να εξερευνήσουν τις πολυάριθμες εφαρμογές των νέων τεχνολογιών. Οι τεχνολογικές εταιρείες μπορούν να προσλαμβάνουν όποιον θέλουν χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούν ότι μια κυβερνητική υπηρεσία θα προσγειώσει τα έργα τους. Οι επιχειρηματίες, οι εφευρέτες και οι επιστήμονες βρίσκονται στη θέση να ζητούν συγχώρεση αντί για άδεια.
Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το πώς θα είναι η τεχνολογία στην Libertopia. Ίσως κάποιοι άνθρωποι θα κάθονται στις βεράντες τους και θα επιβλέπουν φάρμες μαριχουάνας, ακούγοντας το μακρινό βουητό των μη επανδρωμένων αεροσκαφών που θα σκουπίζουν τις καλλιέργειες, ενώ θα περιμένουν ένα όχημα χωρίς οδηγό να τους παραδώσει μια νέα ρομποτική νταντά για τα παιδιά τους. Ίσως άλλοι να περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους στην εικονική πραγματικότητα, με αστροναύτες να εκπαιδεύονται για επιχειρήσεις εξόρυξης αστεροειδών και γιατρούς να επιθεωρούν τα αιμοφόρα αγγεία και τα όργανα των ασθενών τους με πλάνα από ιατρικά νανορομπότ. Αυτός ο κόσμος θα έχει επίσης ατυχήματα και ακούσιες συνέπειες που συνδέονται με τις νέες τεχνολογίες, αλλά τα οφέλη θα υπερτερούν κατά πολύ του κόστους. Η Libertopia δεν είναι τέλεια, αλλά είναι πολύ καλύτερη από τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα.
1. Derek Thompson, "The 100-Year March of Technology in 1 Graph," Atlantic, April 7, 2012.
2. Alex Hern, "Amazon Claims First Successful Prime Air Drone Delivery," Guardian, December 14, 2016.
3. Frederic Lardinois, "Flytenow Shuts Down after Court Rules against Flightsharing Startups," TechCrunch, December 22, 2015.
4. Anna Vlasits, "How 23andMe Won Back the Right to Foretell Your Diseases," Wired, April 8, 2017. See also Ron Bailey, "Let My Genes Go! And Leave 23andMe Alone," Reason, November 29, 2013.
5. Adam Thierer, "Evasive Entrepreneurs and Permissionless Innovation," interview by Chad Reese, Bridge, September 11, 2018.
6. Satoshi Nakamoto, "Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System," white paper, 2008.
7. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, Assessing the Risks of Integrating Unmanned Aircraft Systems into the National Airspace System (Washington: National Academies Press, 2018).
8. The Suicide Club, exhibit, Smithsonian National Postal Museum, Washington.
9. Suicide Club exhibit.
10. "Hours-Based Fatal Injury Rates by Industry, Occupation, and Selected Demographic Characteristics," Census of Fatal Occupational Injuries, Current and Revised Data, Bureau of Labor Statistics.
11. "Hours-Based Fatal Injury Rates."
12. David Boaz, "What If Newspapers Reported the Real News about Human Progress?" Cato at Liberty (blog), March 8, 2018.
13. Christopher Mims, "What's the Next Big Thing in Tech? It's Up to Us," Wall Street Journal, November 16, 2018.
14. John F. Kennedy, "Special Message to the Congress on Urgent National Needs," May 25, 1961.
15. "Mobile Fact Sheet" webpage, Pew Research Center, February 5, 2018.
16. Edd Gent, "These Tiny Robots Could Be Disease-Fighting Machines inside the Body: Nanobots Could Provide Cancer Treatment Free from Side Effects," NBC News, March 30, 2018.
17. Hasan Chowdhury, "Liver Success Holds Promise of 3D Organ Printing," Financial Times, March 5, 2018.
18. "Organ Donation Statistics" webpage, HRSA Division of Transplantation.
19. Trevor English, "Nanobots Will Be Flowing through Your Body by 2030," Interesting Engineering, April 25, 2017.
20. Christina Rogawski, Stefaan Verhulst, and Andrew Young, "NOAA Open Data Portal: Creating a New Industry through Access to Weather Data," Open Data's Impact, January 2016.
21. These recommendations are based on proposals outlined by Caleb Watney: Caleb Watney, "Reducing entry barriers in the development and application of AI," R Street Institute Policy Study no. 153, October 9, 2018.